Výlet č. 5

Na dnešním výletě se budeme pohybovat na pravém břehu Labe, navštívíme hrad Střekov a na závěr se rozhlédneme po kraji z rozhledny Střekovská vyhlídka na 284 m vysokém Sedle.

Od hlavního nádraží ČD nás povede zelená místní značka (zelený šikmo půlený čtvereček) přes železniční most na Střekovské nábřeží. Vydáme se vpravo a po širokém chodníku dojdeme až k poslední ulici U Stanice. Přejdeme opatrně frekventovanou Železničářskou a na druhé straně vpravo najdeme červenou turistickou směrovku na hrad Střekov. Z terasy hradu vysoko nad řekou je hezký pohled do labského údolí s protilehlým skalním útvarem Vrkoče, nad nímž je v lese ukryt Vaňovský vodopád. Kdo chce vidět i na druhou stranu po proudu řeky a více se dozvědět o historii hradu, musí si koupit vstupenku. Výhled na město a jeho okolí z horní části hradu je opravdu nádherný. Na hradě je možné se občerstvit jak na terase, tak v dolní restauraci Kovárna s výbornou kuchyní.

Po prohlídce hradu se vydáme k další dnešní atrakci. U parkoviště vyhledáme turistický rozcestník se směrovkou červeného místního značení na Střekovskou vyhlídku. Značka odbočuje dole v první zatáčce vpravo do lesa na Partyzánskou cestu. Kdo tudy ještě nešel, bude příjemně překvapen hezkým přírodním prostředím bezprostředně nad hustě obydlenou částí horního Střekova. Na konci lesa nás čeká sestup ulicí Novoveská, opět s výhledy dolů na město, na Novosedlické náměstí. Odtud to máme na rozhlednu už jenom 500 metrů po zelené značce. Sedlo, kopec, na kterém byla rozhledna postavena, má i svoji zajímavou historii. Na jeho vrcholu, v místě, kde rozhledna stojí, stávala původně od 2. světové války pozorovatelna protiletecké ochrany a už jenom pár pamětníků vzpomíná na padesátá léta, kdy zde krátce působilo letní kino. Originálně pojatá stavba rozhledny nám z vyhlídkové plošiny poskytne nádherný výhled na město rozložené v jeho členitém okolí, pohled vpravo po toku řeky Labe ale bohužel omezuje několik vzrostlých stromů. Pojmenování Střekovská vyhlídka získala rozhledna na základě výsledků ankety čtenářů Ústeckého deníku. Zpět do města můžeme dojít pěšky po zeleném místním značení, případně použít MHD z Kojetické ulice pod rozhlednou, nebo z Novosedlického náměstí.

Dnešní výlet je dlouhý 6 až 8 km a není příliš náročný na tělesnou kondici.